Maaltijd, de schijf van vijf voor gezonde, eenvoudige of vegetarische maaltijden

Driemaal daags een eenvoudige maaltijd en een lichte maaltijd

De meeste mensen eten drie keer per dag; het ontbijt s’morgens bij het opstaan, rond het middaguur een lunch en s’avonds een maaltijd (of omgekeerd, s’middags een warme maaltijd en s’avonds de broodmaaltijd). De avond maaltijd wordt meestal tussen 18.00 en 19.00 gegeten. De avondmaaltijd bestaat vaak uit drie onderdelen, het voorgerecht, het hoofdgerecht en het toetje of nagerecht. Het is in het algemeen gezonder om s’morgens goed te eten, net zoals s’middags en s’avonds een eenvoudige maaltijd te nemen. De energie wordt dan optimaal opgenomen in het lichaam.

De meeste mensen eten als ze honger hebben en stoppen als ze genoeg hebben. Een half uurtje later kan er dan een opgezwollen gevoel ontstaan. Dat klopt omdat het gemiddeld twintig minuten duurt voordat het “vol-gevoel” aan de hersenen wordt doorgegeven. Het gevoel van honger verdwijnt als het lichaam weer voldoende energie heeft gekregen.

Maaltijdrecepten en de schijf van vijf; gezonde maaltijden en vegetarische maaltijden

Het voedingscentrum heeft de schijf van vijf opgesteld. Het is de leidraad voor gezond, lekker en veilig eten. De schijf van vijf heeft vijf vakken: (1) groente en fruit, (2) brood, granen, aardappels, rijst, peulen en pasta, (3) zuivel, ei, vis, vlees en vleesvervangers, (4) vetten en oliën en (5) drank.

Een gezonde maaltijd bestaat uit voldoende tot veel (dus niet onwijs veel!) groente, fruit, brood en weinig verzadigde vetten. Naast de ingrediënten is het van belang dat je gevarieerd eet. Denk eraan alles met mate , dus niet te veel. Gebruik en eet minder verzadigde vetten (onverzadigde vetten verminderen de kans op hart en vaatziekten), veel groente/ fruit en brood met voldoende vezels, en eet schoon (zorg dat er geen rotzooi en bacteriën in het eten komen). Naast gezond eten is beweging cruciaal om gezond te blijven (beste is drie keer tien minuten per dag). Door te bewegen werkt de spijsvertering beter en krijg je sterkere botten.

De meeste vegetariërs eten geen vlees en vis maar wel melkproducten, kaas en eieren. Het is dan wel belangrijk om voldoende fruit, groente, peulvruchten, graanproducten (brood), zuivel en eieren te eten. Zorg er wel voor dat je ook voldoende ijzer eet (zit bijvoorbeeld in brood maar ook veel in diverse groenten en vleesvervangers. IJzer is van belang voor je bloed/ zuurstof.