Gezonde maaltijden

Gezonde maaltijden bevatten weinig verzadigde vetten, wenig zout, wenig calorieën maar juist veel groenten of fruit. Fruit en groeten zijn niet alleen lekker, veel fruit en groenten zijn ook bijzonder goed voor het lichaam. Zo zijn kersen, appel, bananen, aardbeien goed voor het hart. Sinaasappels verbetert het immuun systeem, watermeloen verlaagt cholesterol, limoen is goed voor de bloeddruk, tomaten tegen prostaat, broccoli verstevigt de botten en rode pepers versterkt de weerstand.

Gezond eten is niet alleen een kwestie van de juiste ingrediënten gebruiken. Het is vooral een mentaal stuk. Koop dingen die lekker en gezond zijn en zorg voor structuur. Door op vaste tijden te eten en in principe altijd lekkere gezonden spullen te gebruiken, kan je daarnaast ook gewoon een keer lekker uit eten gaan en blijf je gewoon lekker fit en slank. Structuur en vaste gewoontes zijn hierbij van belang. het is beter om kleine hoeveelheden te eten, meerdere keren per dag dan een grote maaltijd. Door kleinere gezondere maaltijden te gebruiken (of kleinere hapjes) wordt het vet namelijk beter verbrand. Bij het bereiden is er ook direct een stap te maken. Maak gebruik van olie, magere of halfvolle zuivelproducten en gebruik minder vette of minder zoute kaassoorten. Dat scheelt direct een hoop. Gebruik daarnaast verse kruiden om een betere smaak te geven aan de maaltijden.